Posts

Showing posts with the label My thoughts

Tv is my enemy

Image
No, not really. Just I really can't stand all the Indonesian's accent when browsing through the stations. Maybe it's time to get Astro now. What's up with all the Indonesians dramas, series and what not? I'm not being racist. Nothing is wrong with them, I don't hate them, just in what aspect does Indon series give joy and better entertainment to kids that are on holidays now? Does flying angles with poorly done CGI scenes and magic gold chicken make kids go GAH-GAH? I never found them amusing. If the goal were giving kids good morals and unstoppable laughs, showing them 5-6 years old kids crying about how hell life can be and how magical life can stop all the shits with the existence of fairies and gold chicken, then you are the stupid one. Annoyed,

Bukan senang nak dapat apa kau nak

Image
Aku dalam dilema yang menyesakkan nafas, membengkakkan otak dan menyakitkan hati. Kenapa setiap kali dalam sesebuah pemilihan tuh menjadikan hidup kau miserable? Maybe bukan kau, tapi aku yakin dan arif bahawa 98.9% orang dalam dunia nih akan mendapat tekanan perasaan dalam bab-bab memilih. Secara general, benda-benda harian yang kau lalui, choice kau utk menu lunch harini, atau apa yang patut kau masak utk suami kau yang bakal pulang dari kerja dengan muka tension dan keletihan menyelubungi diri lepas stuck dalam jam for hours. Yang berbeza hanya level tekanan perasaan kau dan the way you tackle the problem. Kau orang semua tahu, pilihan yang kau dah highlight tuh, akan determine the way your life goes until the next choices comes to you. Dan sehingga itu, apa saja kesan, buruk baik, tahi atau bunga, you made your own choice kan? So kau nak blame siapa kalau kau salah pilih? Apa-apa je keadaan, lelaki nak pilih isteri, perempuan nak pilih laki, mak nak pilih menantu, bos nak pilih e...

Not so good in English now, are you?

Image
Not dissing anyone in particular, just having a full analysis of myself, myself and only. It has been ages since my days with people in surrounding having a British accent, remarkable vocabs, and definitely people to correct my imperfection in English. Not that my English was horrible that I have to walk around with dictionaries in my hand and have my grammar corrected by anyone who walks by, but they thought I was. I think I've changed those Caucasian's and Maori's thoughts. Not so much difference here, we talk in English just no so much, thus my English starts to fade eventually. Not totally, but probably half of them. I'm using simple vocabs, and sometimes I still misspelled, which somehow quite embarrassing for me cause I used to excel in my English with flying colours. I have grammar mistakes too, that sure puts me in deep confusion. It is possible, to be losing your ability in anything. I mean, today you might be a math geek and who knows in 3 years time you m...

Mama made it very clear, she doesn't want to see me here next year

Image
Oh God. It's not that I disagree of whatever she claims she wants. Just, the way she put the words and say it out loud makes me shiver for a second or 5 seconds at least. "I don't want to see you here next year, you may go wherever you want, just not here." That's what she said. No, I didn't do anything wrong, or yet. She wants me to study abroad next year. Putting that much hope in me did make me proud, but again, am I able to achieve the goals? I have nothing wrong with the idea, me myself would really want to go somewhere snowy and chilly for the studies in the future. I'm thinking of Ireland, the accent just let me fall in love deep into the idea of going there for dentistry. Or even United Kingdom. I love English and British! Kingston University might be best for Marine Biology courses. Praying to God of course or the best results and all the help that could get me with my dreams and goals. This is only the basic phase of my life, where all the pla...

Dapat malu jadi anak Melayu

Image
Sebab title post kali nih mengenai anak Melayu, jadi aku akan menaip dalam bahasa Melayu. Kira-kira pada pukul 1630, Sabtu, 12 September 2009 dimana aku dalam perjalanan nak pulang ke rumah. Sebagai anak watan yang masih belum berkemampuan nak membeli sebuah kereta untuk mengulang alik kemana sahaja, jadi pilihan terbaik adalah LRT. Dari Masjid Jamek ke Wangsa Maju, dengan tiket plastik yang dah usang kerana di guna mungkin berpuluh-puluh kali oleh berbagai jenis manusia yang berharga RM2.10, aku yang ibarat sudah tercabut urat betis akibat perjalanan yang amat jauh untuk menemani kakak tiri aku untuk mencari sehelai tudung yang berharga RM10, mengucap kata syukur sebab masih terdapat tempat duduk utk aku melabuhkan punggung. Akibat penat yang teramat, aku tak mengeluarkan sepatah kata dengan kakak tiri ku itu, walaupun untuk menegur bagaimana dia tersengguk-sengguk dalam tren sebab mengantuk. Namun aku tetap memasang telinga dan mata ku tetap melilau sekitar tren tersebut. Berada 2 ...

Alhamdulillah

Image
All the problems have been settled. True, I need to lower down my ego and just make the call. Although I'm hoping that I won't be the only one that dropped down my ego in the future and I'm not regretting the stuff I jot down cause, its kinda the reason we are talking again. So now, no more problems at the moment, except for my major examination. SPM. 48 days to go peeps, roll up your sleeves and prepare to read!  Not actually reading myself :P ,

I've stopped taking roles in Jay Jay's dramatic episodes

Image
I am in a situation where I feel so annoyed with what happened around me. Though I admit, this is not the best move I've taken to show off my maturity. Knowing I've been lied right in front of my face for the whole 2 months was overwhelming, yet as I said before, being an ass for 3 days in a row by not calling, or even bother to hi wasn't the best thing to do. The news did hit me pretty bad, since I'm so closed to him as I thought we were best friends. He gave an excuse but it wasn't enough. I have my own reasons to feel hurt deeply, but sooner or later I will come to my senses and give him a call to say sorry for being too emotional about the whole thing. Soon, hopefully. I don't wanna think back that a highly foolish and immature action that call our friendship to an end. I am annoyed, not with him, but the other 'friend' of mine. I wouldn't call her as a friend actually, since she never thinks me as hers. I used to care so much of her, I forgo...

If I could not own a Suzuki Sport Swift,

I wouldn't mind a Proton Savvy, or Perodua Myvi (although I don't actually like the Transformers back of the Myvi) Seeing my cousins and my peers driving around the area, jealousy did come across my mind. But it wasn't so bad. Being 17 and no driving license, I still can bear the desire driving a car. But last 2 days, the feeling of wanting to have my own vehicle and driving license in my hand was maximised. That beautiful day, with some wind flowing, lasted for only few minutes. I was standing beside the road, with my red bag, and a book in my hand. I was wearing a baju kurung, the wind didn't do any much help. I was waiting for a cab to show up. 5 mins, 10 mins, none of them came. The sun didn't shine for long, either. It was raining then. I was anxious, and literally cursing over the cabs. No cabs, no one to take a ride, my parents are busy with their work, I don't want sweat all over my body and walking under the pouring rain would be the worst thing to do...

Seriously, stop eating the turtles

You heard about Japanese eating Whales, and u suddenly become angry and think that's disgusting. While, Malaysians, guess what? They have turtles eggs in their plates. Yes, Malaysians, well maybe some of you don't but there are many people out there who does. Now turtles in Rantau Abang is leading towards extinction. And I'm pretty sure, not many of you know that they are few turtles in Malacca. Out of so many food out there, please, I beg you. STOP HAVING TURTLES EGGS IN YOUR PLATES! Those RM10 for 4 eggs are eggs for the turtles to keep their species running in the Earth ecosystem. How do you feel, if one of your cat's kitten being eaten? Think smart and have some respect towards the nature. Just sign a pledge, it's definitely free and it won't take more than 5 minutes of your precious time on Facebook or Myspace. Save our turtles

Senang je nak selamatkan Bumi

All right, this is a list where things that we can easily do in our daily days that we don't realised could help in saving our Earth. Just don't take this for granted, cause I'm pretty sure, most of us have realised the importance of taking care of the mother nature, that we should have done since ages ago. Instead of swearing to the government because of their unorganised development or all the peoples that still buy things and use plastics excessively or even the people who just simply could not be bothered looking for a trash can, I'll just try to help you people to know the easiest things to do and save our environment :) 1. If you're buying a loaf of bread, or even just a bottle of water, do you really need the plastic to hold it? I really don't think so. Do this, if you still able to hold the things you bought, then hold them without a plastic. So, before the cashier pull out the plastic, just simply say, "No, I don't need that plastic, thank...

This particular desire

I have this particular desire. I really want it to be a reality no matter how stupid or silly it sounded. It's not living in a mansion, or being a princess or even be married to Patrick Dempsey. This is a common dream. But hell, God knows I'll never have it. I do know that even the dream is not coming true, I will never stop wanting it too.

Aku tengok bola, kau?

Ada satu couple nih, baru kenal dalam masa sebulan. Faizal Tahir (kembar penyanyi tuh) bawak awek dia si Stacy nih pergi ke kedai mamak Syed. Dekat Melawati tuh. Stacy masam muka, "kenapa you bawak i datang kat tempat nih?" Faizal Tahir tersengih-sengih memandang tv Flat Screen kat kedai mamak tuh. Agak pelik jugak kedai mamak mampu beli Flat Screen. Agaknya dia tak bagi makan pada TV tuh kot. Faizal jerit, "Mamak! bukak ESPN!" Waah..kedai mamak ada ASTRO. Stacy berpeluk tubuh. Tak ada bantal nak peluk kot. Faizal buat muka miang. "Sayang, I nak tunjuk you benda yang I suka sangat dalam dunia nih selain you." Mula berkumandang lagu intro Premier League ketika itu. Stacy nampak. Stacy nampak kaca flat screen itu penuh dengan warna merah. "The Red DEVILS?" Stacy nampk sasau "TIDAAKKK!" Pasukan Manchester United berarak masuk ke padang. Faizal terkejut melihat kekasihnya. Stacy terlompat-lompat seperti beruk. Matanya berapi macam Dra...

Tak berapa puitis

Image
Hey you, the breeze came and told me about you, the sun then showed up and said that too. They whispered in my ear, saying you are the one. But then the black clouds came. Rushing towards me, screaming at my face.. that you would not be mine... Hey you, You're so far away, I don't know what to do. You're so ahead away while I'm still counting steps behind you. We're so different. Why do I still desire you? Hey you, I'm sorry that I stole off the pictures of you. I'm sorry that I stare them all night long. I'm sorry that I dreamt of you for so long. I'm sorry that I crave so much, for you. I mesmerize your name, though you did not know mine I remember your birthday, though you did not care for mine I'll be here, looking at you from afar, Cause there's no guts in me to talk to you and cross the bar.. I'll just be your hidden lover, cause you worth a thousand better

Ku ingin kotakan seribu janji

Aku bukanlah seorang anak Malaysia yang boleh dikatakan seorang yang mempunyai semangat patriotik. Tapi, berada di Dataran Merdeka sehingga 3-4 pagi bukanlah juga tanda kau menyintai Malaysia sepenuh jiwa. Tolong jangan silap tafsir ya? Aku pernah mencaci, pernah juga membenci, benci dengan sikap kerajaan kita yang lemah, menyampah dengan sampah-sampah yang bersepah. Aku meluat dengan sikap manusia Malaysia yang membuatkan negara kita tersenarai sebagai negara ke-empat yang kurang prihatin dgn kepentingan orang lain. Betul, aku belum penat menyatakan kebodohan Malaysia yang masih dipengaruhi anasir-anasir luar. Mungkin tidak cukup dua muka surat kalau aku nyatakan semua. Tapi, bila aku dengar lagu ini terngiang-ngiang di pendengaran, entah mengapa sayu hati. Mula terbit rasa cintakan Malaysia. Pernah dengar lagu ini?

Apa cerita gay & lesbian?

EDITED* utk sesiapa yg tidak faham :) Haha, ini semua angkara kau ridzwan! Aku mula memikirkan perkara2 yg harus aku taburkan melalui keyboard hitam putih ku ini. Pernah dengar gay? Lesbians atau lesbo? Lebih tepat Musahaqah. Bagaimana pula dengan Homosexual or Bisexual? Pelik bukan? Yeah, masyarakat kita sendiri mula terjelepuk jatuh di hadapan nama-nama "indah" ini. Aku tau, korang baca ini mungkin sudah mula terbayang di depan mata apa sahaja visual yg ada. Tidak2. Jangan kau benderakan pula blog aku ini, this is definitely NOT PORNO. Aku saja suka2 menimbulkan isu yg sensitive ini. Tidak. I have nothing against gays or lesbians malah aku mempunyai 2 teman rapat yg mengaku diri mereka lebih gemarkan 6 packs dari 36D. Cuma tidaklah drastik bagi aku, kerana mereka bukan Islam. Dan mereka juga bukan rakyat Malaysia. Aku sangat pelik, dan aku sangat mengharapkan sesiapa sahaja yg boleh memberi pandangan mereka ttg perkara ini dpt kurangkan berat benak aku ini. Why do guys get ...

hey, apa yang ada?

Image
Pernah dengar tak lagu "Ada Apa dengan cinta?". Oh Jangan ingat aku sedang membicarakan cinta sebab hari Valentine's Day, no offence but aku tak celebrate Valentine's. Memanglah melompat, dengan hati berbunga riang, senyuman hingga ke gigi lepas dapat bunga ros, chocolates or anything red tapi kenapa on the exact date? Ok, aku bukan nak cerita kenapa aku rasa Valentine's Day itu bodoh tapi aku nak bakar keyboard ini dengan kelajuan menaip pada tahap maksima utk aku cakap pasal satu fasa hidup yg aku sendiri sdg lalui sekarang. Ada yg pasti boleh agak kan? Jgn risau, ini bukan post yg emotional atau jiwang karat. Sekali lagi, aku ego. Aku boleh lepaskan, bukanlah senang tapi tidaklah mustahil. Tapi aku sengal, kononnya aku pencinta yg agung, tak pernah lupa kekasihnya. Kononnya aku ini yang terbaik, setia pada yg sama bertahun2. Kononnya aku ini kuat, menunggu hingga ke akhir masa utk dia kembali ke sisi. Sebab tuh aku lebih rela seksa diri aku. Biar aku tau yang a...

Dunia penyiaran

Aku mengucapkan rasa tahniah setinggi langit kepada dunia penyiaran Malaysia, spesifikasi kepada iklan-iklan mengenai keselamatan jalan raya ( INGAT ) yang aku pasti menarik perhatian semua bangsa, barisan umur dan juga perbezaan jantina. Senyuman bangga ketika menonton setiap iklan INGAT yang dipertontonkan di RTM pasti bertambah selepas beberapa siri Iklan mengenai keselamatan jalan raya itu ditambah. Idea yang sangat kreatif pastinya dihargai semua dan tutur kata setiap watak di dalam iklan itu tentunya sudah lekat di minda. Aku juga seronok meniru aksi Atuk yang kononnya berpengalaman itu dan kemudian aku tergelak sendirian. Aku juga tahu aku tidak keseorangan, kan? :D Jadi aku harap, taraf kartun-kartun yang sedang diusahakan oleh kartunis-kartunis Malaysia akan dinaik taraf (tidak gunakan suara orang dewasa, dan penulisan skrip yang lebih menarik) untuk menarik minat lebih ramai warganegara untuk menyokong hasil kerja orang Malaysia Mungkin selama ini kita sering memperkotak-kat...

Berusaha

Tahun 2009 ini aku cuba jadi kan satu waktu yang lebih mencabar. Di mana ketika ini sedang hebat melawan nafsu untuk melupakan buku ilmiah dan menghampiri monitor Acer yang di 'connectkan' pada CPU di belakangnya. Di mana ketika ini hati melonjak ingin tahu di mana aku akan berada 5 tahun akan datang, berniaga atau menganggur? Di mana aku menanti setiap hari berlalu untuk aku cuba tidak membazir setiap saat dengan hanya merenung memikirkan keadaan sekeliling tanpa sedar matahari terbenam tanpa aku membuka satu pun helaian Addiotional Mathematics apatah lagi Al-Quran yang sedikit sebanyak berhabuk. Setiap insan, makhluk ALLAH, beragama Islam mahupun bukan, ingin sekali mencapai satu anjakan paradigma untuk menjadikan tahun itu lebih baik daripada tahun sebelumnya. Namun aku kurang pasti definisi " LEBIH BAIK " itu bagaimana bagi sesuatu individu. Ya, erti kata lain. Adalah azam tahun baru. Alangkah baik sekiranya azam itu aku laksanakan dengan mudah. Selepas 16 tahun...

Hairspray 2007

Image
I just watched the movie. Well it took me a minute for the windows to load. Its definitely A-Must-Watch movie. Yeah, I read somewhere how it is similar to High School Musical. HELL NO! High School Musical suck. Hahaha, you can act all crazy to me if you want, but hey we have the rights to talk whatever we like right? Although one thing that I disagree with the casting. WHY ZAC EFRON? Despite how much I dislike him, I think he's an ass in this movie. With that hair and the wink. Extremely eww for me. Again, you can bitch to me to stand up how hot is he. I just do not give a damn :D. The hot black lad is the one that I could not resist, where can I start? The hair? The dance? Or adorable voice? Seaweed's (Elijah Kelly) my man! Queen Latifah is absolutely stunning with the beautiful vocal of hers although Amanda Bynes did not seem quite right. I really think she sucks in kissing. Ohh, what about James Marsden? Lovely, just adorabaly lovely. Oh yeah, about Hairspray. This is the ...

United States, Europe and Malaysia

Sudah lama menyimpan data di minda sambil benak menyusun kata untuk dipersembahkan pada alam siber ini. Terima kasih pada research Michael Moore yang ditayangkan di Star Movies tentang kadar bayaran kesihatan, tuntutan pembayaran kesihatan dan insurans nyawa, inspirasi menerjah secara terus menerus. Tapi kesal sedikit tidak tahu mengenai tajuk filem dokumentari itu kerana terlepas tayangan nya selama 17 minit tapi aku cukup faham apa lelaki American ini cuba sampaikan. Tentang satu pasangan yang menghidapi barah. Bertahun hidup di bawah kekayaan dan memiliki 2 rumah agam, mereka hampir muflis gara-gara kos perubatan yang melampaui batas di Manhattan. Namun penyakit mereka tidak menyerah kalah malah hidup selama 3 tahun bersama 12 jenis ubat-ubatan membuatkan mereka kelihatan 10 tahun lebih tua dan kini menetap di bilik bawah tanah di kediaman anak mereka. Seorang ibu tunggal mempunyai cahaya mata seramai 5 orang kini mengganggur di rumah selepas menjadi wirawati tragedi 11 September a...